SalongK

Forskare varnar för bantningsfyllan

Foto: All Over Press

Försöker du spara kalorier genom att dra ner på maten när du vet att du kommer att dricka alkohol? Det blir ett allt mer vanligt beteende – men är förödande för din hälsa.

Svenskar är kända för att dricka mycket alkohol på semestern och många fortsätter det dagliga alkoholpimplandet med rosévinafterworks som en förlängning av semestern.

Samtidigt vill vi komma i form igen efter sommarens kostmässiga utsvävningar och för allt fler unga kvinnor blir "lösningen" att dra ner på maten. Genom att äta färre kalorier under dagen tycker vi att det känns mer okej att unna oss ett glas vin eller två på kvällen.

Men det här beteendet är rent farligt, enligt en ny forskningsrapport från Simon Fraser University i British Columbia. Att hoppa över middagen för att ha en platt mage på festen gör att du blir mer alkoholkänslig och blir berusad snabbare. Dessutom är du mer benägen att ägna dig åt riskfyllda aktiviterer såsom oskyddat sex, enligt studien.

Salong K  |  redaktionen@salongk.se  |  2012-08-16 kl 10:28



Medlems-erbjudanden.

TÄVLA.

Salong K frågar.

Facebook kan börja ta betalt för att skicka meddelande. Är du beredd att betala?

Absolut
 
     
 (78)
Absolut inte
 
     
 (43)
Beror på priset
 
     
 (7)

Totalt antal röster: 128
SalongK på Twitter
SalongK på Facebook
RSS SalongK